۶/۲۶/۱۳۸۷

فرهنگ جغرافيايي آباديهاي كشور - انارك، فرخي

سه شنبه 26 شهريورماه 1387
اين‌ كتاب‌ دربرگيرنده‌ دو فرهنگ‌ جغرافيايي‌ آباديها است‌ با نامهاي‌ "انارك‌ " و "فرخي‌". در اين‌ دو فرهنگ‌، شهرها و روستاهاي‌ واقع‌ در دو برگ‌ نقشه‌ با همين‌ اسامي‌ مورد مطالعه‌ و بررسي‌ قرار گرفته‌اند.
مختصات‌ اين‌ دو نقشه‌ طول‌ جغرافيايي‌ 52 درجه‌ و 30 دقيقه‌ تا 55 درجه‌ و 30 دقيقه‌ و عرض‌ جغرافيايي‌ 33 درجه‌ تا 34 درجه‌ مي‌باشد. از نظر تقسيمات‌ كشوري‌، نقشه‌ انارك‌ تماماً در استان‌ اصفهان‌ و نقشه‌ فرخي‌ بيشتر در استان‌ اصفهان‌ و كمي‌ هم‌ در استانهاي‌ يزد و خراسان‌ واقع‌ گرديده‌ است‌ .
زمينهاي‌ منطقه‌ مورد مطالعه‌ غالباً تحت‌ تأثير نمك‌ مي‌باشند. از اينرو موقعيت‌ طبيعي‌ اكثر روستاها كويري‌ بوده‌ و در برخي‌ نقاط‌ دشتي‌ و يا گاهي‌ ميانكوهي‌ و دره‌اي‌ است‌ .
مردم‌ اين‌ نواحي‌ بيشتر به‌ كشاورزي‌ و كارگري‌ و قاليبافي‌ اشتغال‌ دارند و عمده‌ فرآورده‌ كشاورزي‌ آنها را گندم‌ و جو و ذرت‌ و پنبه‌ و تره‌بار تشكيل‌ مي‌دهد.
اكثريت‌ ساكنين‌ روستاها و شهرها مسلمان‌ و شيعه‌ هستند و زبان‌ آنها نيز فارسي‌ با گويشهاي‌ محلي‌ است‌.
درباره‌ انارك‌ پديدآورندگان‌ اين‌ مجموعه‌ نگاشته‌اند كه‌ تنها ممر درآمد اهالي‌ از نظر صادراتي‌ قالي‌ و قاليچه‌ است‌ كه‌ با طرح‌ نائين‌ و نقشه‌هاي‌ افشان‌، ترنجي‌ و بته‌اي‌ بافته‌ مي‌شود.
براي خريد اين مجموعه مي توانيد اينجا كليك كنيد

۱ نظر:

مریم گفت...

اقای ابراهیمی الفبای عشق به وطن را که چون دیوارهای کاهگلی عبور سبز دارند شما در دل انارکیها زنده کردید نگاه زیبایت را به دور دستها بدوز انجا که روح پیرمردان و پیرزنان فانوس به دست منتظر ایستاده اند نمیدانم چطور میشه از زحمت های شما تشکر کرد مریم زاهد پور انارکی